Salgsbetingelser

Generelt
Disse salgsbetingelsene gjelder for alt salg av varer og tjenester (produkter) fra www.alexismote.no til forbrukere i Norge.  Avtalen er bindende når et kjøp er gjennomført. Kunde vil umiddelbart etter å ha plassert sin bestilling motta en ordrebekreftelse per e-post.

Salgsbetingelsene og annen informasjon på www.alexismote.no er bare tilgjengelig på norsk. Gjeldende betingelser er til enhver tid angitt på www.alexismote.no sine hjemmesider.

1. Parter

Selger er:
Alexismote AS, Organisasjonsnummer 991 026 452 MVA
Dronningensgt 10
1530 Moss
Telefon: 45 45 11 54
E-post: post@alexismote.no

Åpningstider kundeservice nettbutikk

Du kan kontakte oss på email (post@alexismote.no) hele døgnet, vi svarer som regel innen 24 timer.   

Telefon:

Mandag - fredag, 10:00 - 14:00
Lørdag og søndag - stengt.
Helligdager og offentlige fridag - stengt
Julaften og nyttårsaften – stengt

 
Selger blir i det følgende benevnt ”vi” eller ”oss”.
Kjøper er: den person som er oppgitt som kjøper i bestillingen, og blir i det følgende benevnt ”du”, ”deg”, ”din” eller ”ditt”.”
 

2. Opplysninger gitt i nettbutikken

Vi tilstreber å gi våre kunder så korrekt informasjon om våre produkter som mulig. Vi tar imidlertid forbehold om at skrive-/ trykkfeil kan forekomme, noe som kan innebære at vi ikke kan levere i henhold til informasjon gitt i vår nettbutikk, vår markedsføring eller på annen måte.
 

3. Priser

Alle priser er inkludert merverdiavgift. Totalkostnaden for kjøpet vil fremkomme før bestilling og inkludere alle utgifter forbundet med kjøpet, som utgifter til porto, frakt, emballasje m.m. Det er ingen skjulte kostnader ved handel hos oss. 
 
4. Betalingsmetoder
Du kan velge mellom tre betalingsmetoder:
a)      Faktura med delbetaling er standard betalningsmetode og velges automatisk ved klikk på "fullfør kjøp". Faktura sendes per e-post. Med delbetaling kan du delbetale ordresummen med månedlige tilsendte fakturaer. Du kan når som helst innfri hele ordresummer på faktura uten ekstrakostnader. Samme vilkår for faktura som i punkt 4 b. 
b)      Faktura 14 dager. Med fakturabetaling får du 14 dager betalingsfrist. Faktura sendes per e-post til registrert e-postadresse ved bestilling. 

Det blir utført en kredittsjekk på ditt personnummer, samt en kontroll på at personnummer og folkeregistrert adresse stemmer overens. Dette er en sikkerhet for at personen ordren skal leveres til virkelig er den han / hun utgir seg for å være. 

Ved manglende betaling sendes skriftlig varsel om inkasso. Overholdes ikke fristen vil inkasso bli iverksatt av Klarna. Ved forsinket eller manglende betaling påløper renter og gebyrer i samsvar med forsinkelses- og inkassoloven. Vi forbeholder oss retten til å foreta en kredittvurdering. Hvis du oppdager feil ved faktura, vennligst kontakt Klarna påwww.klarna.no.
c)      Betaling via Klarna betalingsterminal for VISA eller Mastercard. Kortet ditt belastes samme dag som varen blir sendt fra vårt lager. (Merk at beløpet kun er reservert fra din konto på kjøpsdagen).
 
5. Levering og forsinkelse

Fra 27/3 2014 tilbyr vi fast fraktpris 79,- og sender alle varer med Posten (Servicepakke, Minipakke, A-post). Prisen inkluderer evt retur. 
Vi velger fraktmetode basert på pakkens volum og vekt. Dersom pakken vil passe i en postkasse, og ikke er av for høy verdi, så vil pakken sendes med Minipakke (noen få ganger med A-post).
Servicepakker blir sendt til ditt lokale Post/Post-i-butikk og du må hente ut pakken inne 14 dager etter ankomst. 
Levering av produktene fra vårt lager skjer normalt 0-2 virkedager etter vi har mottatt bestillingen. Vi har risikoen for produktene inntil de overtas av deg, det vil si når du har fått produktene i din besittelse. Dersom leveringen av produktene blir forsinket eller ikke kan leveres, vil vi gi deg informasjon så fort vi har kunnskap om det, sammen med informasjon om og eventuelt når levering kan skje, eller om produktet(ene) er utsolgt.


For retur av varer ta kontakt med oss på post@alexismote.no. Oppgi om du kun vil returnere varen eller om du vill bytte til en annen vare (da prøver vi å henge av varen til deg). Hvis ikke retursedel er inkludert i forsendelsen sender vi en med posten eller på email (må skrives ut og teipes på pakken). Returer kan sendes fra alle Postkontor/Post-i-butikk men kun med en gyldig returseddel fra oss.
Hvis ikke annet er avtalt, så refunderer vi ikke porto for pakker som er sendt til oss uten retursedel utstedt fra oss. Vennligst ikke send oss pakker uten porto og avsender då dette gjør at vi får store omkostninger pga. straffebebyrer fra Posten.  Hvis dette gjøres er vi nødt til å belaste/trekke minst 200,- fra returen eller mer hvis den faktiske kostnaden er høyere..
 
Avhengig av produktenes art og forsinkelsens lengde kan du etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, kreve levering eller heve kjøpet.

For kunder som bor i Oslo, Moss & omegn vil det være mulig å hente pakken i en av butikkene. Hvis dette er ønskelig skriv dette som en kommentar på ordren i hvilken butikk du vil hente pakken. Vi tar da bort fraktkostnaden manuelt. Du får beskjed om når varene kan hentes. NB! Vi tilbyr ikke gratis retur med Posten hvis du henter pakken i en av våres butikker.
 

Viktig: 

Du vil ikke motta en hentelapp i posten. Hentemelding sendes på e-post og sms.
All brevpost har vår ID på pakken, og vil komme i retur til oss dersom den kommer på avveie. Dersom din forsendelse ikke kommer frem, forbeholder vi oss retten til å sende pakken på nytt. Dette forutsetter at vi får beskjed om at pakken ikke har kommet frem innen rimelig tid etter at vi har sendt ut sendingsbekreftelse. A-post tar 1-3 virkedager å komme frem, så vi ønsker i såfall beskjed innen en uke etter sendingsbekreftelse, så vi kan iverksette ettersøk av pakken. Dersom vi blir kontaktet for manglende leveranse senere enn en uke fra vi har sendt mail med sendingsbekreftelse, vil saken vurderes med skjønn. Grovheten på tiden fra du har mottatt sendingsbekreftelse til du kontakter oss, vil bestemme vår vurdering av saken. 
 

6. Undersøkelse av produktene

Etter at du har mottatt produktene, bør du, så snart du har anledning til det, undersøke om leveransen er i samsvar med ordrebekreftelsen, om produktene er blitt skadet under transporten, eller om produktene ellers har feil eller mangler. Ved mangler eller feil må du kontakte oss innen 7 dager.
 

7. Reklamasjon og Garanti

Dersom produktene har feil eller mangler må du snarest mulig ta kontakt med oss slik at vi kan søke utbedring av feilen. 
Retten til reklamasjon kommer i tillegg til angreretten etter pkt. 8.

Ved reklamasjon på ett produkt trenger vi følgende informasjon sendt per mail til post@alexismote.no
- Ordrenummer og kjøpsdato
- Reklamasjonsårsak
- Bilde av feilen
- Saken tas videre til rett leverandør som håndterer reklamasjonen
 

8. Angrerett og bytte

Hos Alexis Mote får du 14 dagers åpent kjøp i samsvar med angrerettloven

Informasjon om angrerettloven: 
Angrerettloven gir deg rett til å angre på ditt kjøp. Angreretten forutsetter at du senest innen 14 dager etter at du mottar leveransen, gir oss melding om det (angrefrist).
En vare som returneres grunnet benyttelse av angrerett skal kunne selges som ny. I praksis vil dette si at den må returneres i samme stand og mengde som da du mottok produktet, og slik du selv forventer at et nytt produkt skal leveres.
Angreretten forutsetter at du senest innen 14 dager etter at du mottar leveransen, gir oss melding om det (angrefrist). Vi foretrekker at du medeler oss per email: post@alexismote.no. Alle produkter skal leveres tilbake til oss innen rimelig tid.
Følgende kriterier må overholdes:
Produktet og tilhørende tilbehør som er nødvendig for å bruke produktet, skal returneres i samme stand som da du mottok det.
Ellers forutsetter det at produktet med tilbehør ikke har blitt påført riper, slitasje, smuss / skitt, lukt eller andre synlige skader, for at krav om angrerett kan godkjennes.
Hvor dette ikke er overholdt, vil varer som kommer i retur, bli returnert til avsender (kjøper kan hente eller betale for porto).
 
 
Noen produkter er påsat "Shark Tag"
Vi bruker Shark Tag for å forhindre at varen brukes og siden returneres til oss. Det er derfor en forutsetning for a få godkjent returen at Shark Tag sitter på når vi mottar varen (vi har notert om din vare har Shark Tag eller ikke og det står på din retursedel - ST x 1, 2 osv). Når du er sikker på at du vil beholde varen fjerner du enkelt Shark Tag ved å klippe langs streken og dra bitene ifra hverandre og press oppover. Se bildene under for hjelp.


Vi henviser videre til angrerettloven:
 
§ 12. Unntak fra og begrensninger i angreretten
Angreretten gjelder ikke
a) dersom varen ikke kan leveres tilbake i tilnærmet samme stand og mengde, og beskadigelsen eller forringelsen skyldes uaktsomhet eller manglende omsorg fra forbrukerens side.
 
Kontakt oss for å motta en returseddel. Vi tar ikke imot postoppkrav eller rekommandert sending. 
Tilbakebetaling skal finne sted innen fjorten dager etter at vi mottar produktet fra deg eller henteseddel er stilt til rådighet for oss. 

Angrerettskjema sendes i mail sammen med bekreftelse på at bestillingen din er sendt.
Kunde er ansvarlig for at returpakken bringes tilbake til Alexis Mote. Vi dekker ikke tap av pakker som skulle blitt borte i postgang til oss. Ved returforsendelse til oss bør det benyttes en sendingsmetode som gir pakken sporingsmuligheter.  Dette får du ved å bruke returseddel utstedt fra oss. 

Ved bytte og retur av klær: 

 - Produktet kan prøves på for å se at størrelsen er riktig, men skal ikke brukes. 
Klær som kommer i retur eller skal byttes skal ikke ha lukt eller være møkkete. 
Id-lapp skal ikke være brutt eller dratt fra produktet. 
Dersom du fortsatt har plastinnpakningen, vær vennlig å legge plaggene pent tilbake i den. 
I sendingsbekreftelsen du har mottatt per mail ligger det vedlagt et bytteskjema. Fyll ut skjemaet og legg ved i returpakken.  

9. Uavhentede pakker
Vi sender din pakke med Posten.  De fleste pakkene blir sendt som Servicepakker og må hentes på ditt nærmeste Postkontor/Post-i-butikk innen 14 dager.  Hvis mulig sender vi pakken som Minipakke/A-post og da får du den rett hjem i postkassen. 


Vi oppfylt vår del av kjøpsavtalen når pakken er levert til ditt lokale postkontor. Det er da ditt ansvar som kunde å hente ut pakken innen 14 dager etter pakkens ankomst på postkontoret.
 
Dersom du ikke henter pakken og forholder deg ellers helt passiv, vil dette ikke gi oss noen indikasjoner om hvorfor pakken ikke er hentet. Du vil da ikke ha oppfylt kravene som stilles til deg i henhold til Angrerettloven §11 og §13, og mister således retten til å gå fra avtalen. Du vil da bli belastet med et gebyr på kr. 500,-. Dette dekker fraktkostnader vi har hatt tur / retur, behandling av returpakken samt faktureringskostnader. Du er selv ansvarlig for at kontaktinformasjonen du har oppgitt på ordren din er riktig. Har du ikke mottatt mail eller sms pga. feil oppgitte opplysninger står du fremdeles ansvarlig for å hente ut pakken i tide. Husk at du når som helst etter bestilling kan ta kontakt med oss for å få informasjon om bestillingen din. Denne informasjonen vises her under kjøpsbetingelser, under kjøpsprosessen i handlekurven samt på mail du mottar ved sendingsbekreftelse. Kostnaden for oss er veldig lik uansett størrelse og pris på bestilling, så gebyret gjelder også for små bestillinger. Betales ikke gebyr for uavhentet pakke innen forfallsdato overføres fakturaen for et inkassobyrå for videre behandling. Gebyrer sendt via Klarna blir overført Segoria om forfallsdato ikke overholdes.
Om du ønsker ny utsending på en uavhentet pakke vil det faktureres et fraktgebyr basert på transportørens priser.
 
10. Personopplysninger
Vi bruker i utgangspunktet bare personopplysninger du oppgir til oss, som er nødvendige for at vi skal kunne gjennomføre våre forpliktelser overfor deg.
I de tilfeller hvor vi også bruker personopplysninger til andre formål, for eksempel for å sende deg informasjon om tilbud i nyhetsbrev etc., gjøres dette bare når du har samtykket til det.
Dine personopplysninger blir bare utlevert til andre når:
du har samtykket i utleveringen, eller når det er nødvendig for at vi skal få gjennomført avtalen med deg, eller når loven krever det.
Dersom du har spørsmål om personopplysninger knyttet til deg, eller ønsker å gjøre bruk av dine rettigheter til retting, sperring, sletting, etc. etter personopplysningsloven, kan du kontakte oss.

Du er selv ansvarlig for at opplysningene du gir oss er korrekte. Du står ansvarlig for kostnader ved sending som ikke er kommet til riktig person / adresse dersom det er gitt feil opplysninger. Du står også ansvarlig dersom kontaktopplysningene (epost-adresse og telefonnummer) ikke stemmer, og vi dermed ikke har kunnet kontakte deg.  
11. Salgspant
Dersom foresendelsen ikke gjøres via postoppkrav har leverandør salgspant i de leverte produkter inntil kjøpesummen, inkludert renter og omkostninger, er betalt i sin helhet.”
12. Tvister
Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan du bringe saken inn for Forbrukerrådet i nærheten av der du bor. Alle tvister skal løses etter norsk rett. Bringes saken inn for domstolene, skal den avgjøres i ditt (kjøperens) verneting, det vil normalt si i nærheten av der du bor.”
13. Lover som regulerer salg til privatpersoner utenfor fast utsalgssted.
Salg til forbrukere er gjenstand for omfattende regulering. 
Følgende lover har betydning for salg på Internett og dermed for innholdet i salgsbetingelsene:
Forbrukerkjøpsloven
Angrerettloven 
Ehandelsloven 

14. Falske bestillinger og forsøk på svindel
Falske bestillinger og forsøk på svindel vil alltid bli politianmeldt. Det er ikke tillatt å bestille i andres navn, med mindre dette på forhånd er klarert med mottaker. I tilfeller hvor mottaker ikke kjenner til bestillingen vil dette bli sett på som forsøk på svindel, og blir dermed politianmeldt. 

15. Force majeur
Er Alexismote.no forhindret fra å levere eller foreta pliktig omlevering eller blir en slik leveringsplikt urimelig tyngende som følge av arbeidskonflikt eller enhver annen omstendighet når partene ikke kan råde over den så som brann, krig, mobilisering eller uforutsette militære innkallelser av tilsvarende omfang, rekvisisjon, beslag, valuta restriksjoner, opprør og oppløp, knapphet på transportmidler, alminnelig vareknapphet, innskrenkning i tilførselen av drivkraft, samt mangler ved eller forsinkelser av leveranser fra underleverandører eller produsenter som følge av slike omstendigheter som omhandles i dette punkt, er Alexismote.no fritatt for alt annet ansvar enn i reklamasjonstilfeller og kreditere den til den mangelfulle vares tilhørende kjøpesum

16. Kopirett
Alt innhold på disse nettsidene er under Alexismote.no sine rettigheter, og er beskyttet etter bl.a. opphavsretts-, markedsførings- og varemerkelovgivningen. Dette innebærer at varemerker, firmanavn, produktnavn, informasjon om produkter, herunder bl.a. omtale av produktene og vekt, bilder/grafikk, design og layout og annet innhold på disse nettsidene under enhver omstendighet ikke kan lastes ned, kopieres eller benyttes på annen måte uten at dette er eksplisitt tillatt etter ufravikelig lovgivning eller etter uttrykkelig skriftlig forhåndssamtykke fra www.alexismote.no.

17. Endring av vilkårene
Alexismote.no forbeholder seg retten til å endre disse vilkårene, uten på forhånd i varsle våre kunder og samarbeidspartnere.

Nyhetsbrev